17 grudnia- światowy dzień bez palenia i wulgaryzmów

Licealiści w obronie języka polskiego

Uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gryfinie postanowili wykonać pierwszy krok w walce z regresem kultury.
Nie każdy dzień musi zostać oznaczony w kalendarzu na czerwono, aby ukazywał jego wagę, lecz z pewnością część z nich powinna być nieco bardziej widoczna. Z takim założeniem uczniowie ZSO postanowili przystąpić do obchodów Światowego Dnia bez Przekleństw i Wulgaryzmów, który obchodzony był w całym kraju 17 grudnia.

Najpierw ankieta

Uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich ZSO pod opieką Jolanty Dobies, nauczycielki języka polskiego przeprowadzili w ostatnich dniach kampanię przeciw wulgaryzmom, która za pomocą plakietek z napisem

„STOP Wulgaryzmom!  Nie przeklinam”

miała za zadanie zmobilizować młodych ludzi do przyłożenia większej wagi do własnego języka. Przeprowadzona poza szkolnymi murami, wśród przechodniów, szkół podstawowych i przedszkoli ankieta potwierdziła, że wulgaryzmy zarówno u osób dorosłych jak i młodzieży szkolnej i dzieci są w tej chwili na porządku dziennym.

- Zaskakujący jest fakt, że wulgaryzmami na codzień posługuje się coraz więcej dzieci, które mimo świadomości znaczenia tych słów nie widzą w ich wymawianiu nic złego – wskazywali uczniowie biorący udział w kampanii.

Finał w czerwcu

Zdaniem uczestników prowadzonej w ZSO akcji, Światowy Dzień bez Przekleństw i Wulgaryzmów nie może być jednodniową akcją, o której za kilka dni wszyscy zapomną. Z tego też powodu przygotowany został cały cykl kampanii mających przeciwdziałać coraz bardziej powszechnym w codziennym języku wulgaryzmom.

- Mimo tego, że jedną edycję mamy za sobą, to do finału „Pokaż, jak mówisz, a powiem ci kim jesteś”, który zaplanowany został na czerwiec 2010 roku, pozostały jeszcze trzy etapy kampanii, z których najbliższy rozpocznie się już w lutym – zapowiadają uczestniczący w akcji uczniowie. Zdaniem młodzieży biorącej udział w projekcie, dobrym sposobem na walkę z wulgaryzmami jest stworzenie projektu kampanii społecznej, która za pośrednictwem mediów mogłaby trafić do dużej grupy odbiorców.

Karol Klimczak